دانشجوی دکتری پس از گذراندن دروس تئوری (18 واحد)، گذراندن آزمون جامع آموزشی و دفاع از پروپوزال رساله دکتری خود میتواند جهت گذراندن فرصت مطالعاتی اقدام نماید. طبق تجربه دانشجویان دکتری از پایان ترم 4 تا پایان ترم 7 میتوانند از کشور خارج شوند. (نکته: هر سال آیین نامه تغییر میکند ممکن از وزارت علوم اجازه خروج از کشور را تا پایان ترم 6 تغییردهد برای اطلاع دقیق به مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاهتون مراجعه کنید).
دانشجویانی که ترم 4 دکتری را گذرانده و از پروپوزال خود دفاع کرده اند چنانچه نیاز به دستگاه یا تجهیزات آزمایشگاهی داشته باشند که درکشورمان وجود ندارد و یا اینکه استفاده از آنها مستلزم هزینه های بالاست که استاد راهنما ساپورت نمیکند، و یا در حالت دوم نیازمند یادگیری و استفاده از نرم افزاری هستند که بسیار جدید و نو است و کسی در کشورمان روش کار با آن را نمیداند می‌توانند برای فرصت مطالعاتی اقدام کنند.در مراحل نگارش پروپوزال حتما تعداد زیادی مقاله خوانده اید و متوجه شده اید که در حیطه کاری شما چه کسانی در دنیا متبحرتر هستند معمولا افرادی که بیشترین استناد را به آنها کرده اید گزینه های اول برای مکاتبه با آنها هستند.
شما حداقل 3-4 استاد که در زمینه کاری شما تخصص و اطلاعات کافی دارند را پیدا کنید (آدرس ایمیل آنها را نیاز دارید). رزومه و پروپوزال خود را به انگلیسی تهیه کنید و به آنها به طور همزمان ایمیل بزنید. ایمیلی با این مضمون که من دانشجوی دکتری فلان دانشگاه ایران هستم و رزومه و پروپوزالم به پیوست و قابل مشاهده است.نظر به اینکه شما در این زمینه کاری تخصص کافی دارید آیا دانشگاه شما با حضور من به عنوان محقق در طی دوره 6 ماهه موافقت مینماید یا خیر؟ و در ضمن در پایان ذکر نمایید که تمامی هزینه های اسکان، تغذیه، رفت و برگشت و بیمه من توسط وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران تأمین میشود.
نکته: برخی از دانشگاهها هزینه ای به عنوان هزینه تحقیق (بابت کار در آزمایشگاه و استفاده از تجهیزات ) از شما طلب میکنند این هزینه توسط وزارت علوم پرداخت نمیشود بنابراین از رفتن به این کشورها اجتناب کنید (لازم به ذکر است که تعداد این کشورها کم است).
در ضمن از همه دانشجویان دکتری عاجزانه خواهش میکنم چنانچه از نظر مکالمه انگلیسی ضعیف هستید از رفتن به کشور خارجی اجتناب کنید. چرا که شما نماینده یک ملت هستید آن هم در بالاترین سطح علمی و بپذیرید که خیلی زشته که شما نتوانید به خوبی انگلیسی حرف بزنید. به ویژه دوستانی که قصد رفتن به کشورهای اسکاندیناوی را دارند این مسئله بسیار اهمیت دارد چون مردم این کشورها بسیار عالی انگلیسی صحبت میکنند (حتی مردم کوچه و خیابان چه رسد به اساتید و دانشجویانشون.
نکته آخر اینکه به دلیل اینکه اخذ ویزا برای انگلیس، استرالیا و آمریکا سخت است ترجیحا دنبال سایر کشورها باشید.
پس از جلب رضایت و موفقیت استاد خارجی و دریافت دعوتنامه از طریق ایمیل (لازم به ذکر است که برخی از سفارتها اصل دعوتنامه را نیاز دارند بنابراین به استاد خارجی بگید که یک نسخه ازون را با پست بفرسته براتون، البته برای شروع مراحل کار همان دعوتنامه ایمیلی کافی است.)به مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاهتون باید مراجعه کنید. پر کردن فرم مخصوص سفرفرصت مطالعاتی و دعوتنامه مورد نیاز است.

زهرا رضای مرندمشاهده نوشته ها

اینجانب زهرا رضای مرند دکتری مهندسی نانومواد از دانشگاه صنعتی اصفهان دارم. برحسب تجربیاتی که خودم در دوران تحصیل برای پذیرش فرصت مطالعاتی داشتم تصمیم گرفتم این سایت را راه اندازی کنم تا تجربیات خودم را بتوانم در اختیار دانشجویان بزارم تا در این مسیر یک همراه مطمئن داشته باشن.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهسوالاتتماسارتباط با ما